GM-fabriken i södra Hammarby (Järnväg allmänt)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Tuesday, August 10, 2010, 17:14 (5005 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Hammarbyhamnen ack ja.
Den såg tydligen lika dan ut i mitten på 70-talet som jag minns den från 50-talet när jag som grabb åkte förbi där.
GM låg där (på höger sida?) med sin kajbit full av bilar och vad jag har förstått, tog även GM dit tågfordon. Detta har jag inte sett utan jag försöker knyta ihop säcken.

GM:s fabriksbyggnad låg alltså på södra sidan, intill dagens spårvägshållplats Mårtensdal på "Tvärbanan". De senaste årtiondena hade byggnaden använts som industrihotell för en mängd mindre firmor, men revs så sent som i våras.

Under andra världskriget med dess drivmedels- och gummibrist försvann marknaden för privatbilar och därmed underlaget för GM:s sammansättningsfabrik. Det verkade ha varit vanligt på den tiden med fabriker i Sverige för sammansättning av utländska bilar. GM-bilar alltså i Hammarby, Philipssons byggde väl Mercedes i Augustendal borta i Nacka, Ford hade fabrik i Stockholms frihamn och ANA satte väl ihop Chrysler-bilar m fl i Nyköping. Visserligen lite "ur spår", men denna biltillverkning gav i sin tur i många fall upphov till järnvägstransport av de färdiga produkterna till återförsäljarna. Någon som vet när de speciella biltransportvgnarna började användas av SJ? Sannolikt privatregistrerade eller möjligen utländska, för SJ hade väl inga egna dylika?

I brist på landsvägsfordon att sätta ihop byggdes av GM istället en del rälsbussfordon (smalspåriga, till vad jag har för mig bl a VGJ, okänt antal) och spårvagnar, 1946 byggdes vad jag vet 70st typ A25 nr 400-469 till Stockholm och 12st liknande, typ G nr 70-81 ("Mustanger" )till Malmö. Några fler? Åtminstone levererans av normalspårsfordon skulle jag kunna tänka mig kan ha skett på deras egna hjul, industrispåret via svängbron till norra Hammarby gick alldeles bakom huset och det var ju inte heller så långt till dåvarande spårvägen över Skansbron till Hammarby backe, men är det någon som VET? Finns det något publicerat om speciellt denna GM-fabrik f ö?
Hur länge man sedan fortsatte med bilsammansättning vid dessa svenska fabriker i allmänhet och i Hammarby i synnerhet vet jag inte heller, men säkert någon i vår initierade läsekrets?
/inleddes som synes CEO att åter fundera


Hela tråden: