Åmmeberg och tågbromsen där (Fotografier/bildfrågor)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, August 12, 2010, 23:48 (4998 dagar sedan) @ jean

Nu har jag kollat "Industrilok i Närke". På sidan finns en bild av Deutz-loket, 27373/1939 med vagnar på spåret genom byggnaden (genomgående, inga portar) på vykortet på 1950-talet. Det ser ut som en vågsignaltavla på taket. Mitt förslag är alltså att det är något slags överbyggd vagnvåg.

M.v.h.
Ola

Aha, ja det verker ju som en trolig förklaring! Tack för det!

Jodå, när jag idag gick igenom innehållet i en bildfil fanns där en del av mig avfotograferade bilder från Gruvmuseet vid Knallagruvan. Har inte kollat med Närke-boken, men som bildtext till en bild där Deutz-lokomotorn drar en rad vagnar står det "Lok och vagnar för vägning mitten av 50-talet". Troligen samma bild? (Lokomotorn råkar stå under en ställning för ett kättinglyftblock verkar det som. Denna ställning skulle ha stått strax utanför vänstra kanten på vykortet i första inlägget.)

Detta ÄR alltså förklaringen, inte bara troligen för en gångs skull!

Men som vanligt när det gäller bilder här så hittar man intressanta detaljer. Den något Z64-liknande lokomotorn ser ut att ha luftbehållare på båda gångborden (det tycks vara skjutdörrar till motorrummet) för tryckluft-lokbroms. Men inga slangar för tågbroms verkar finnas. Närmast lokomotorn ser det dock ut att finnas en vagn som skulle kunna vara en bromsvagn, alltså med ett hus i ena änden för bromsaren. På en annan bild tagen från sidan på avstånd syns denna vagn närmast loket på väg med last ner mot Åmmeberg. Därefter tycks det finnas 14 närmast flakvagnsliknande, korta malmvagnar, men ingen bromsare verkar synas på någon av dem. Eftersom det i princip var nerförsbacke med last till Åmmeberg kanske man nöjde sig med en bromsvagn nederst i tåget, alltså sist i tomtåget upp till Zinkgruvan, på nästan engelskt sätt med obromsade vagnar och bara en "brake van" sist och förstås likaså ej hopdragbara trelänkskoppel? Detta var väl innan man hade hittat på "bromsgrupp Ö" för handbromsade tåg, men vilket motsvarande bromstal (= dagens "bromsprocent" enl JTF) kan man ha haft och vilka tågvikter?

Spårplan/karta över Zinkgruvan fanns i gruvmuseet, men något motsvarande över Åmmeberg med dess ganska omfattande spårområde kunde jag inte hitta. Vet någon var sådant går att hitta? Det vore intressant att se på en modern karta var spåren en gång gick. Åtminstone det kvarliggande lokstallet går ganska lätt att hitta, bäst på karta på www.hitta.se. Söker man där på affären på andra sidan gatan: "Handlarn" och "Åmmeberg" får man en prick just där och kan se en flygbild med bättre upplösning än hos Eniro. Därifrån kan man sedan på flygbilderna ana sig till den gamla linjen större delen av sträckan upp till gruvområdet. Åt andra hållet går det däremot inte utan lokalkännedom p g a all modern bebyggelse som på brukligt sätt har tagit spårområdena i anspråk.
/ny fundering med lite tips som synes av CEO


Hela tråden: