!960: Rullagringar på lok och vagnar (Järnväg allmänt)

av Hans Wicklund, Friday, January 11, 2008, 19:34 (5944 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Som svar på BD:s fråga: Sfäriska rullager används som sagt normalt inte längre i moderna nytillverkade järnvägsfordon. Den största anlednngen är att de ger för stor friktion vid axialbelastning då ju lagret trycks i sidled så att ena rullraden bär utan spel. I det läget när rullaran rullar sidoförskjutna har dessa inte en ideal avrullning, förhöjd friktion uppstår. Därmed är sfäriska rullager inte lämpade för högre hastigheter.
Lagringen enligt fig. 18 ovan t.ex. med två sfäriska rullager inbyggda bredvid varandra är dessutom helt tokig, i denna konstruktion tas de sfäriska rullagrens fördel, inställbarheten, ju inte alls till vara. Endast deras nackdelar framträder.
Cylindriska rullager är då betydligt mer lämpade, bättre och mer ren avrullnng i lagren och de axiella krafterna tas bra upp av rullarna styrkanter.
/HW

I länkat dokuemnt beskrivs axellagringen i X60.
Broschyr (pdf)


Hela tråden: