Bilder på tidig dieseldrift i Åmmeberg (Fotografier/bildfrågor)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Saturday, August 14, 2010, 00:14 (4997 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Nu har jag kollat "Industrilok i Närke". På sidan finns en bild av Deutz-loket, 27373/1939 med vagnar på spåret genom byggnaden (genomgående, inga portar) på vykortet på 1950-talet. Det ser ut som en vågsignaltavla på taket. Mitt förslag är alltså att det är något slags överbyggd vagnvåg.

M.v.h.
Ola

Aha, ja det verker ju som en trolig förklaring! Tack för det!


Jodå, när jag idag gick igenom innehållet i en bildfil fanns där en del av mig avfotograferade bilder från Gruvmuseet vid Knallagruvan. Har inte kollat med Närke-boken, men som bildtext till en bild där Deutz-lokomotorn drar en rad vagnar står det "Lok och vagnar för vägning mitten av 50-talet". Troligen samma bild? (Lokomotorn råkar stå under en ställning för ett kättinglyftblock verkar det som. Denna ställning skulle ha stått strax utanför vänstra kanten på vykortet i första inlägget.)

Detta ÄR alltså förklaringen, inte bara troligen för en gångs skull!

Men som vanligt när det gäller bilder här så hittar man intressanta detaljer. Den något Z64-liknande lokomotorn ser ut att ha luftbehållare på båda gångborden (det tycks vara skjutdörrar till motorrummet) för tryckluft-lokbroms. Men inga slangar för tågbroms verkar finnas. Närmast lokomotorn ser det dock ut att finnas en vagn som skulle kunna vara en bromsvagn, alltså med ett hus i ena änden för bromsaren.

Här är ett första försök att återge denna Deutz-bild från 50-talets mitt (samma som i Närke-boken?). (Är det fler än jag som tycker att den platsar bra bland "fula fordon"?)

Och här är ett lite nyare dieselfordon, "Bulleroxen" vid Nygruvan ca 1960. Det kanske står något om denna också i Närke-boken, får se om jag hittar mitt ex inom kort eller om någon annan hinner före?
/CEO


Hela tråden: