Ko-port vid Hjortöström under renovering (bilder) (Bana)

av Daniel Niklasson ⌂, Vbä, Friday, May 02, 2008, 23:44 (5810 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Så ser en koport ut, ca 1,5 m fri höjd. Kunde vara intressant att få ltie info om hur balkarna kan ha målats 1911 när banan byggdes. Antar att den målats om åtminstone nån gång under åren... Synbarligen mycket tunt färglager, ingen blymönja i botten här. Till skillnad från räcket som var 'fint' orange under den flagnade ytfärgen...
[image]

Det är inte troligt att balkarna målats om. Broarna på sträckan Jenny-Hultsfred målades 1937 och har sedan inte målats förrän i modern tid... Sliprarna byttes i samband med att grövre räl lades in, ca 1955-1956. Detta gör att broslipersbyte är ett synnerligen aktuellt kapitel även på denna sträcka. Hittills har broslipers bytts ut på följande broar: Silverån (N Hultsfred), Totebo vägport, Toteboån, Långsjön södra, Långsjön farleden (jodå, brukets ångare var ju tvungen att kunna passera under...) samt Verkebäcksån. De längre broar som återstår är Alsarp och Möckeln, ca 10 sliprar långa samt några kortare skapelser vid Valstad och Gnötteln. Den kortaste har två (!) brosliprar.

För brorenovering finns ju ett särskilt målningsprogram framtaget där blymönja samt ett antal strykningar med särskild pigmentfärg används. Torktiden är inget för korta dispositioner. Målarmästare tillika vd Andersson har programmet om du behöver det.

mvh D


Hela tråden: