891 mm spårvidd. Hjulslitage (Bana)

av Martin Kolseth, Tuesday, May 06, 2008, 08:42 (5831 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Om jag inte missminner mig finns det mått för flänstjocklek, flänshöjd och max styrvidd (heter det väl, måttet mellan flänsarnas utsidor). Har inga värden för det framför mig.

Jag har hittills inte sett något dokument från SJ angående Qr för smalspår. Kanske beror det på att Qr infördes när smalspåret var under avveckling, eller måhända på att europeiska standardiseringar inte omfattat smalspårsmaterielen.

Eftersom Qr är beroende av toppradien på flänsen, vilken i princip inte är i kontakt med rälen inses med lätthet att knasiga Qr-värden kan fås pga mindre fel i denna radie.
Att svarva om i övrigt felfria smalspårshjul pga konstiga Qr-värden uppmätta med ett mätdon anpassat för normalspårig profil är inte annat än komplett vansinne. Framför allt när flänsens vinkel egentigen inte mäts eftersom nämnda radie kan variera.

Mätdonet i fråga bör självklart kunna användas för smalspåriga profiler om det anpassas så att rätt referenser används. Frågan är bara till vilken nytta?
Enkelt att mäta måhända, men sannolikt med ganska stora mätfel. Sedan kan vi ju fundera över varför just ett visst värde på Qr inte är bra... Misstänker att det vetenskapliga underlaget för gränsvärdet är aningen tunnt...

//Martin


Hela tråden: