600 mm spårvidd. Hjulslitage qR- och qW-mått (Bana)

av Leif B, Tuesday, May 06, 2008, 22:39 (5827 dagar sedan) @ Martin Kolseth

På ÖSlJ använder vi ett modernt hjulmätdon med skjutbara slider där alltså flänstjocklek, flänshöjd och qR-mått fås ur en och samma mätning. Vi har empiriskt (:-( ) funnit att dessa mått liksom A-måttet är väsentliga för god samverkan mellan hjulaxel och växlar. Visst är qR-måttet beroende av toppradien på flänsen men lågt qR-mått ger en god indikation på flänsslitage som ger både mindre flänsvinkel och mindre (saknad) toppradie.
Vi har fastställt egna gränsvärden utgående från mätningar och studier av samverkan hjul/växlar.
/HW

Nu blev jag lite nyfiken.

Att A-måttet är väsentligt för gång genom en växel är jag helt med på, men det slits ju bara försumbart, så jag antar att du i det fallet pratar om olika svarvprofiler och A-mått från början?

Har ni kunnat se att gångegenskaperna varierar med qR när hjulen slits, eller gäller det också hjul som är påtagligt olika från början?

Eftersom hjulen slits efter rälsen där fordonen används kommer ju flänsvinkeln att stabilisera sig i en viss vinkel som är beroende av rälshuvudets utseende. Börjar då fordonet gå dåligt innan qR stabiliserats eller inträffar det vid en viss tjocklek på flänsen?

//Martin

Jag vill påstå att qR-måttet är mycket väsentligt för säkerheten. Om qR-måttt ligger på fel sida om qW-måttet i de växlar som hjulet befar, finns det en påtaglig risk att hjulflänsen klättrar upp på tungspetsen vid gång i motväxel med (stor) risk för urspårning.

/Leif


Hela tråden: