Skånska vägskydd: Önnerup (Kävlinge - Lomma) (Signaler/säkerhet)

av Anders Olsson, Thursday, September 16, 2010, 17:42 (4963 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Först vill jag rätta lite av vad jag skrev ovan. Jag skrev att Önnerup öppnades som håll- och lastplats. Enligt MBJs första tidtabell i Sveriges Kommunikationer kan man läsa att Önnerup var hållplats och i motsats till hållplatserna Södervidinge och Böketofta så expedierades inte resgods i Önnerup. Troligen var det sockerbetstransporterna som var underlag att utvidga till station. Kanske började man med linjelastning, det förekom på andra håll t ex Stångby där man lastade på natten och körde vagnarna till Örtofta innan första morgontåget. I Önnerup gick troligen transporterna till Arlöv.
Vilket år är spårplanen från som Stig Lundin visar? Här saknas stickspåret som jag skrev om. Så mycket till station var ju Önnerup inte spårmässigt.


Hela tråden: