Många V-signaler? Eller blocksignaler? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, September 16, 2010, 22:06 (4960 dagar sedan) @ Leif B

Är det verkligen V-signaler? Tycker de ser lite stora ut? Kan det vara (färgväxlar-)blocksignaler - åtminstone den ena? Men å andra sidan sitter den kanske lite lågt för det? Hade blocksignaler märktvala då?

ja, det kanske inte är V-signaler. På några platser i Skåne fanns en föregångare till V-försignalen, benämnd repetersignal. Den såg troligen ut ungefär som en V-signal. Repetersignalen visade gult blinkande sken när V-signalen visade rött, och ofärgat fast sken när V-signalen också visade ofärgat fast sken.

I varje fall är det knappast blocksignaler - färgväxlarsignalerna hade märktavla och ovala framåtlutande bakgrundsskärmar, som på bilden från Uppåkra:
[image]
Bilden är tagen 1976, men märktavlor fanns långt tidigare. Dessutom gick Lommabanans automatiska linjeblockering inte längre norrut än just till Lomma station. Linjeblockeringen var nog tillkommen för att dels underlätta arbetet i ARlöv, dels - med mellanblockposten Södra Alnarp - medge tätare tågföljd. Detta var ju bra med tanke på lokaltågen som rullade mellan Malmö och Lomma, i vissa fall mellan Malmö och Lomma kyrka.

Att färgväxlarsignalernas bakgrundsskärmar lutade skall enligt tillverkaren Aga bero på att de grekiska järnvägarna önskade detta för att minska risken för solreflexer i den svarta plåten. Sedan anammades idén tydligen både av svenska SJ och av finländska statsjärnvägarna (för gasförsignaler)


Hela tråden: