Häng av adrenalin och intellektualism i garderoben för ytterkläder (Forumet)

av Lars-Gunnar Åström, Thursday, September 23, 2010, 21:55 (4966 dagar sedan) @ Claes Thure Moberg

Hej alla läsare!

Läste just detta och som jag förstått har det med Olds bilder att göra.

Jag kan säga att jag är kolugn och utan affekter men Claes Ture Mobergs uttalande att han gärna säger neger fast det heter färgad vilket han vet. En gång i tiden sade man om döva att de var dövstumma till deras förtret. Media hängde med och använde ordet. Döv betyder att man inte hör och stum att man absolut inte kan använda sitt röstorgan vilket man kunde men merparten förr hade svårt att ljuda rätt då ingen talpedagogundervisning förekom.

Idag säger man om samma personer att han/hon är döv. Skriver tidningen dövstum får de snabbt veta att de har begått en kränkande handling och får lova att inte använda ordet mer.

Varför skriver jag då detta meddelande? Jo för att visa på att kalla folk som är bruna eller svarta för neger eller en handikappad för krympling är att hålla detta språkbruk vid liv och därmed synen på dessa personer vilket är rätt så allvarligt.

Jag håller med Johan Vinberg om det fina i att inte kasta sig in i en debatt i affekt utan istället skriva ner det i Word eller helt enkelt strunta i saken och sova på densama. Man är en helt annan människa och i en helt annan sinnesstämning efter en god natts sömn.

Lars-Gunnar:-)


Hela tråden: