Ångslupar på Långsjön (Bana)

av Ola Almquist, Thursday, May 08, 2008, 23:48 (5803 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Det var 1933 som broarna mellan Jenny och Hultsfred byttes och sedan inte målats om förrän i modern tid. Observera att bron över Silverån var för grön när den var nymålad, vet inte om färgen har blekts sedan dess. Lycka till!

M.v.h.
Ola

Japp, kollade faktiskt en i går när vi var ute på banan och det var 1933 som står målat på broarna snyggt och prydligt. 1937 var ett felminne. Hur var det förresten med brukets båt, var det inte något med fällbar skorsten eller var det någon annanstans?

mvh D

Ångslupen som tillhörde bruket var Framåt. Enligt den ritning på typen jag har sett var den inte så hög i leveransutförande, men skorstenen kan likafullt ha varit fällbar. Den hamnade senare hos NVHJ (undrar om Skärgårdsbåtars uppgift om motoriseringsåret är korrekt) och blev radikalt ombyggd.

[link=http://www.skargardsbatar.se/framat_1879/]Framåt på skärgårdsbåtar.se[/link]

Det fanns ytterligare (minst) en ångslup på Långsjön, Undine. Denna finns det i alla fall bilder (även som vykort) på.

[link=http://www.skargardsbatar.se/josephine_1860/]Undine på skärgårdsbåtar.se[/link]

[link=http://www.hjulsbrovarvet.se/undine.htm]Undine på hjulsbrovarvet.se[/link]

Hon hade fällbar skorsten med gnistsläckare om jag har förstått saken rätt.
Jag tror att Hjulsbrovarvets uppgifter är korrekta. En släkting från Ankarsrum har berättat att när han var barn i början av 1930-talet såg han när Undine lastades på ett par järnvägsvagnar för transport till Linköping.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: