Vid Riksgränsen (vykort) Stavning OT. (Fotografier/bildfrågor)

av Mattias Jansson @, Friday, May 09, 2008, 01:34 (5824 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

SAOB brukar ta upp alla möjliga och omöjliga stavningsvarianter. Där omnämns, förutom hotell, även stavningsvarianterna hotel och hôtel. Hottell finns däremot inte med i SAOB. Därför misstänker även jag att det är frågan om en felstavning.

Jovisst, men om du läser mitt inlägg litet noggrannt så ser du att i min spekulation (vilket jag inte sticker under stol med att det är) så var tesen att det KAN handla om ett fall av språklig "civil olydnad" som alltså förekom på den tiden. Oavsett hur det är i just det här fallet så ger det i alla fall resultatet att man INTE kan titta i någon utgåva av någon ordbok överhuvudtaget för att få vägledning om just den saken, eftersom det alltså fanns förespråkare för en mycket radikal stavningsreform, och en del av dessa körde självsvåldigt med det de flörespråkade, stick i stäv med alla regler och rekommendationer.
Som sagt, det är fullt möjligt att det inte var så i just det här fallet (och jag har heller inte sagt att så definitivt är fallet), men att utgå från en ordbok och utifrån det hävda att det omöjligt kan vara något annat än en felstavning är alltså INTE korrekt. Det kan vara en i så fall högst avsiktlig felstavning och det är en annan sak.


Hela tråden: