1742, vad avses? (Fordon: lok)

av Kurt Möller, Friday, May 09, 2008, 13:26 (5824 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Denna "omnumrering" har förekommit rätt så ofta - men systematiken kan jag inte redogöra för. Klart är dock, att SJ hade ett separat pannregister. Kan detta ha upprättats först på 1930-talet?

Jag har framför mej två små tryckplåtar. Den ena är fr Motala Vst 1936, 14 x 9,5 cm, från 12-kilospannan nr 2587 (numret nere t v i relief) och årtalet likaså, nere t h. I centrum sitter ett rektangulärt fält där det MYCKET SNYGGT stansats in (för hand, med 10 mm-siffror) nummer 111. I rev.märkningsfälten t v och t h är det sen dom vanliga slarviga instansningarna. Vet inte vilken maskin denna kommer ifrån - hittade den i en gulmetallåda i Vislanda. Sista stans 1952.

Den andra är från Helsingborgs M V år 1908 nr 213, 12,5 x 7 cm. 11-kilospanna från ett av SÖJ/ÖJ-loken 2 eller 3 (S11p 3055-56). (Även Hb hade tydligen eget pannregister; lokets tillv.nr var 35 eller 36; nr 213 är här endast inslaget m stansar, liksom årtalets två sista siffror) Här har extra mässingsplåtbitar lötts på nertill på skylten, som nu är 10 cm hög. Ett myller av instansn. är gjorda med 6 mm-siffror - och ovanpå alltihop, nertill t v "SJ 2189" med 12 mm-siffror/bokst. samt nederst t h "12.5.50 KL 3.K.V." Oxå fr Vislanda, fast loken skars ner i Kalmar nån gång -62.


Hela tråden: