1742, vad avses? (Fordon: lok)

av Ulf Diehl, Friday, May 09, 2008, 22:55 (5829 dagar sedan) @ Kurt Möller

Denna "omnumrering" har förekommit rätt så ofta - men systematiken kan jag inte redogöra för. Klart är dock, att SJ hade ett separat pannregister. Kan detta ha upprättats först på 1930-talet?

Jag har framför mej två små tryckplåtar. Den ena är fr Motala Vst 1936, 14 x 9,5 cm, från 12-kilospannan nr 2587 (numret nere t v i relief) och årtalet likaså, nere t h. I centrum sitter ett rektangulärt fält där det MYCKET SNYGGT stansats in (för hand, med 10 mm-siffror) nummer 111. I rev.märkningsfälten t v och t h är det sen dom vanliga slarviga instansningarna. Vet inte vilken maskin denna kommer ifrån - hittade den i en gulmetallåda i Vislanda. Sista stans 1952.

Den andra är från Helsingborgs M V år 1908 nr 213, 12,5 x 7 cm. 11-kilospanna från ett av SÖJ/ÖJ-loken 2 eller 3 (S11p 3055-56). (Även Hb hade tydligen eget pannregister; lokets tillv.nr var 35 eller 36; nr 213 är här endast inslaget m stansar, liksom årtalets två sista siffror) Här har extra mässingsplåtbitar lötts på nertill på skylten, som nu är 10 cm hög. Ett myller av instansn. är gjorda med 6 mm-siffror - och ovanpå alltihop, nertill t v "SJ 2189" med 12 mm-siffror/bokst. samt nederst t h "12.5.50 KL 3.K.V." Oxå fr Vislanda, fast loken skars ner i Kalmar nån gång -62.

Att SJ stansar in sitt ångpannenummer är ju standard men jag visste inte att man som på MS 1508 ersatte tillverkningsnummer med SJ pannnummer.
SJ pannummer infördes i slutet av 1890-talet med en löpande numrering efter numret på ångloket, interfolierat med reservpannor. Formaliserat i början av 1900-talet (se BD inlägg för ett tag sedan). Sedan fortsatte man löpande med varje inregisterat ånglok och reservpanna utan att skilja på normalspår och smalspår.Konsultera gärna Stig Lundins hemsida om ångpannor.
Motala 2587/1936 är Motalas tillverkningsnummer på ångpannan (man tillämpade i likhet med en del andra tillverkare en egen ångpannenumrering på denna tiden) så 111 skulle kunna vara en enskild banas inventarienummer om det inte är en ångfinkepanna som låg i egen serie. Är det någon som har tillgång till GDG, SWB mfl. banors ångpannenummer vore det roligt att få ta del.
SJ 2189 är från S11p 3055 dvs ÖJ 2 som hade originalångpannan i sig hela livet.
Ulf Diehl


Hela tråden: