Långängslådan 1943: Sammankörning vid Stocksunds polisstation (Historiskt material)

av niklas.r, Wednesday, October 20, 2010, 19:16 (4939 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Intressant. Jag antar att 15,16,17 var likadana. Jag har ju åkt 33an som passagerare många gånger som liten grabb på 70-talet men även 80-talet. Det måste varit den enda X2p vid liv denna tid. Den utmärktes som sagt av de kantiga hörnen. X3p var lite rundare och mjukare i framtoningen.
Niklas R

SRJ 16/2116, SJ Xoa2p 33, RB X2p 33, finns idag snart färdigrenoverad i nyskick hos RBV på Stockholm östra. Oftast trafikerades långängslinjen av motorvagnarna 15,16 och 17, tillverkade 1918-1919, namnet "Långänslådan" kommer av att dessa tre motorvagnar var fyrkantiga som stora trälådor knarrande bland djursholmsvillorna.

Mvh Nicke nyfiken
som kört X2p 33 i reguljär trafik många gånger genom åren, hon gick utmärkt i spåret trots att det var totalt nedslitet, varm å gooo i hytter och kupéer,
saknar:-( min gamla "låda" på de sena kvällsturerna mot Näsbypark.:-) :-)


Hela tråden: