AGJ-skrotningar utförsäljningar m.m (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Sunday, May 11, 2008, 22:16 (5827 dagar sedan) @ Lars Johansson

Kul att du tycker att det är positivt att vi satsar på de godsvagnar som vi bestämt oss för att ha kvar,men det är en sak som jag ändå blir lite besviken på att du hela tiden upprepar och det är att vi "skrotat" ut vagnar.

Som jag nämnt i flera av mina inlägg så har AGJ i samband med "slimningen" av vår godsvagnspark med över 60 godsvagnar skrotat en (1) vagn för reservdelsplockning. Trots detta så tror vissa att vi skrotat många vagnar. Jag tycker faktiskt att det är lite synd då vi faktiskt sett till att vagnarna förhoppningsvis bevarats till eftervärlden. Det har i alla fall varit vår målsättning.

När vi nu bestämt oss för vad vi skall ha kvar i godsvagnsväg och kan inrikta oss mot i första hand VGJ-materiel när det gäller delar av vår historiska godsvagnsmateriel så känns det mycket mer motiverat att ge sig i kast med de godsvagnar som vi har kvar.

Jag delar din uppfattning Lars vad gäller att förvalta det man har vad gäller sina godsvagnar. Det har AGJ varit dålig på under många år.

I mitten på 1990-talet satsade dåvarande maskinavdelning under Magnus J ledning att renovera ett flertal godsvagnar som hade stått på Ödegärdet under lång tid.

Det fanns också en åtgärdsplan med nya vagnhallar vid AGJ år 2004 för att försöka få mer spårmeter under tak. Därmed försöka förvalta sina samlingar bättre. Dåvarande styrelse sökte och blev beviljad pengar (100.000 kr) för detta ändamål. Tyvärr revs projektet med nya vagnhallar sedemera upp av den nytillträda styrelsen 2005. Inriktningen idag verkar vara att försälja godsvagnar, säga upp depositionsavtalet vad gäller helt unika godsvagnar i sina samlingar ( se VGJ Kylvagn med mera). Idag har AGJ tappat många historiska vagnar på detta vis. Jag tycker dock att det är bra GHJ/TJF nu får möjlighet att köpa loss några av godsvagnarna. Man undrar vad som hade hänt om inte någon förening köpt dem? Kanske de också hade fått smaka AGA-nyckeln? Men GHJ/TJF kan vara lyckliga nu, vagnarna är i bra skick och några har väl bromsutrustning till personvagnsbroms om jag inte missminner mej?
Vad gäller skrotade godsvagnar är det väl två stycken om jag inte missminner mej. Den s.k svängelvagnen som fanns i AGJ bevarandeplan och en tippvagn till Hålltorpståget. Till detta kan också nämnas en s.k Bergdressin som eldades upp på Ödegärdet, fullt funktionduglig Lameco slipersbytare skrotad i Anten m.m

Min största kritik är som sagt hur AGJ numera utan större insyn eller information/diskussion till sina passiva medlemmar under året 2007 har skrotat jvg-matriel som är historiskt värdefull. Det är väl troligt att man i de flesta fall inte haft kunskap om föremålen man skrotat eller avsiktligt förstört. Varför vill/kan man inte ha en dialog med historiskt kunniga inom AGJ innan man skrotar? Man blir så sorgsen över detta godtycke!

Här är det s.k fasta loknycklarna ett av de mer olyckliga exemplen. Flera av de nycklar som låg var avsiktligt skrotade, trots att de flesta var i bra skick. Nu gick det ändå relativt bra i sista ändan!

Flera passiva AGJ-medlemmar förstod det historiska värdet som låg i skrotcontainern. När BJs ordf. tillika AGJ medlem Morrgan fick höra detta agerande han som vanligt snabbt och räddade undan i princip varenda fast nyckel som låg i "skroten" containern. Vid AGJ´s årsmöte år 2008 lämnade han sedan tillbaka mot löfte någon eller några fasta nycklar till ångloket BLJ 6. Han hade med god förtjänst även tyvärr sålt en av de nycklar som var till BLJ 6. Som tur var lämnade han nu betala tillbaka hälften denna summa han hade fått via försäljninge in till AGJ på årsmötet mars 2008. Hedersamt Morrgan!

Till detta kom Morrgan också att rädda undan en större fast nyckel till ångloket SJ A6 1793 (BJ H3 84). Detta ånglok finns som sagt med i Sveriges Järnvägsmuseums bevarandeplan.
Sen har vi det här med Brobackatunneln men nu får det vara bra för den här gången...

Jo jag är kritisk till hur AGJ styrelse hanterat sina fordonssamlingar och annan egendom de sista året.
Vad blir nästa steg för AGJ i att slimma sin fordonspark eller egendom?

Men det känns som sagt mycket positivt att AGJ nu tar hand och renoverar godsvagn VGJ NN 1340!

P-Å Lampemo


Hela tråden: