Det krävs en seriös förvaltning av det museala arvet (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Stig Lundin, Sunday, May 11, 2008, 22:37 (5800 dagar sedan) @ Lars Johansson

Av vilken anledning skrotade några medlemmar vid AGJ plötsligt svängelvagnen från ROJ? Vagnen var en av de mest värdefulla godsvagnarna vid AGJ och en god representant för en sedan länge försvunnen vagntyp. Vagnen köptes från SJ år 1978 och fanns då i Sävsjöström. Den transporterades med lastbil till AGJ något år senare.
Svängelvagnarna gick oftast i par. Från Landsbro hade vi lyckats förvärva en ej komplett systervagn till vagnen från Sävsjöström, så det fanns förutsättningar att kunna visa två riktiga svängelvagnar med last. Jag skrev om dessa vagnar här på Järnvägshistoriskt Forum något år innan vagnen skrotades.
För mig som är historiskt intresserad, bl a av godsvagnar och godstransporter, framstår det som fullständigt ofattbart hur man kan ge sig till att utan förvarning skära ner en historiskt mycket värdefull vagn. Särskilt som vagnen ingick i AGJs bevarandeplan.
Man frågar sig vilka rutiner som tillämpas vid AGJ. Vid SJ skulle det tidigare finnas skrotningsbeslut innan ett fordon fick skrotas. Något liknande borde finnas vid en museibana. Det viktiga är dock att man pratar med varandra och för en dialog med de som kan tänkas vara intresserade innan man går till verket.
Vid AGJ pågick tidigare en ordentlig katalogisering av fordon och annan materiel, med flera personer inblandade. AGJs sekreterare var dock inte nöjd med det arbete som pågick. Han hade redan gjort upp en "bevarandeplan" på egen hand, så han övertalade styrelsen att anta denna plan istället för det arbete som pågick. De som var seriöst intresserade av AGJs vagnar fick inte längre komma till tals. I efterhand har det påtalats en rad brister och tveksamheter i sekreterarens "bevarandeplan", men man vill inte lyssna till synpunkterna.
Den utrensning av fordon och reservdelar som pågår vid AGJ och där de intresserade inte får vara med torde bli förödande för AGJ. Föreningen avvecklar sig själv.
Bland de vagnar som AGJ sekreterare nu erbjudit till andra föreningar finns flera vagnar som borde behållas vid AGJ. Som exempel kan jag nämna den vagn som är tänkt som underrede till VGJs första tvåaxliga personvagn. Vagnskorgen har funnits vid AGJ i över 30 år, men vagnen saknar underrede. Det känns mycket sorgligt att vi som skaffat och bekostat hemtransporten av det underrede som nu ska säljas inte får komma till tals.
Det är inte så lätt att få klart för sig hur olika vagnar och delar passar ihop. Det är därför beklagligt att det arbete som pågick vid AGJ inte fick fullföljas. Personligen anser jag att arbetet istället borde ha vidgats till en kartläggning av vad som finns på 891-banorna.
/Stig Lundin


Hela tråden: