Det krävs en seriös förvaltning av det museala arvet (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Lars Johansson, Monday, May 12, 2008, 01:40 (5801 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Låt oss då reda ut det där med den hall som PÅL talar om. Hallen skulle kosta i runda slängar drygt 800.000 kronor. Detta exklusive spårarbeten.
PÅL anser, som jag kan tolka hans inlägg, att vi skulle "bränna av" hela vinsten för kabelplogningen till denna hall. Vad hade resultatet varit? Vi hade ändå inte fått in alla våra fordon. Inte ens hälften av det som stod ute. Vi hade haft en halvfärdig verkstad utan fungerande smedja, utan belysning eller värme. Inget nytt omklädningsrum i verkstaden, ingen snickeriverkstad m.m. En bana med dåligt slipersbestånd. Ingen fungerande pelletsanläggning m.m.

Vi valde nu vägen att färdigställa vår verkstad för att kunna genomföra bra revisoner med hjälp av maskiner och redskap som fungerar och i en miljö som är uppvärmd under vintern. Vi valde att se till att vi har en bana som vi kan trafikera.

det var den vägen vi valde. Det kan man kanske kritisera oss för så här i efterhand men vi är övertygade om att det var rätt väg. Vi kommer att lösa fordonsförvaringen, det ingår i vår planering. Tidsmässig när detta sker beror på våra medlemmar. Vi vet också nu vilken volym fordon vi har att försöka få under tak. Vi har nu närmat oss en en mer "realistisk" bevarandenivå, enligt min uppfattning att se det.

Vill ni läsa mer om vad vi har för planer och vad vi genomfört så finns vår 5-årsplan tillgänglig på vår hemsida.


Hela tråden: