Det krävs en seriös förvaltning av det museala arvet (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Monday, May 12, 2008, 03:44 (5822 dagar sedan) @ Lars Johansson

Låt oss då reda ut det där med den hall som PÅL talar om. Hallen skulle kosta i runda slängar drygt 800.000 kronor. Detta exklusive spårarbeten.
PÅL anser, som jag kan tolka hans inlägg, att vi skulle "bränna av" hela vinsten för kabelplogningen till denna hall. Vad hade resultatet varit? Vi hade ändå inte fått in alla våra fordon. Inte ens hälften av det som stod ute. Vi hade haft en halvfärdig verkstad utan fungerande smedja, utan belysning eller värme. Inget nytt omklädningsrum i verkstaden, ingen snickeriverkstad m.m. En bana med dåligt slipersbestånd. Ingen fungerande pelletsanläggning m.m.

Vi valde nu vägen att färdigställa vår verkstad för att kunna genomföra bra revisoner med hjälp av maskiner och redskap som fungerar och i en miljö som är uppvärmd under vintern. Vi valde att se till att vi har en bana som vi kan trafikera.

det var den vägen vi valde. Det kan man kanske kritisera oss för så här i efterhand men vi är övertygade om att det var rätt väg. Vi kommer att lösa fordonsförvaringen, det ingår i vår planering. Tidsmässig när detta sker beror på våra medlemmar. Vi vet också nu vilken volym fordon vi har att försöka få under tak. Vi har nu närmat oss en en mer "realistisk" bevarandenivå, enligt min uppfattning att se det.

Vill ni läsa mer om vad vi har för planer och vad vi genomfört så finns vår 5-årsplan tillgänglig på vår hemsida.

God Natt Lars!

Jag har aldrig påstått att vi skulle bränna av hela vinsten på 800.000 kronor på en ny vagnhall på Ödergärdet.

Det jag påstår är att det är mycket viktigt att denna hall kommer till stånd inom rimlig tid och rimliga kostnader. Jag är också helt övertygad om att AGJ skulle kunnat över tid fixa med både färdigställande av verkstad och ny vagnhall. Därför sökte styrelsen 2004 och blev beviljade pengar (100.000) från RAÄ. Tanken var väl också att AGJ, och om det gick skulle man tillsammans med en ytterligare aktör finansiera denna vagnhall.
AGJ hade ju också framgångsrikt gjort bra i från sig vad gäller beviljade ekonomiska medel under många år. Några exempel; 1,6 miljoner kr åren 1998-2002 från Västra Götaland f.d Älvsborg län, 500.000 kr 2002 från Sparbanken Alingsås. Till detta 125.000 kr från RAÄ till Brobackatunneln samt 100.000 kr delfinansiering ny vagnhall från RAÄ.

Vad gäller det dåliga slipersbestånd som AGJ skulle haft om man skulle satsat på en ny vagnhall så är det något överdrivet enligt min mening.
AGJ hade ju sedan 1993 kontinuerligt köpt 500-700 st nya slipers. Man hade liksom idag årliga banarbetsveckor. Sakta men säkert fick man genom nyförvärvade banmaskiner och mycket slit upp standarden på linjen Anten-Gräfsnäs. Framför allt lades det mycket jobb tid på att förvärva slipersbytare, spikmaskiner och andra hjälpmedel. Här var Anders J en av de ledande i dessa förvärvsförsöken mot Banverket. Han kom framgångsrikt att bygga upp flottan av banmaskiner som man har inom dagens AGJ. Man har idag fortsatt det "riktiga"underhåll som bland annat Anders J påbörjade och var initivtagare till redan år 1993.

Att allt i den nya lokverkstaden också skulle stå halvfärdig p.g.a ny vagnhall på Ödegärdet känns även det lite överdrivet. Visst det skulle färdigställandet komma att kosta pengar det var alla överens om. Frågan var väl hur lång tid det skulle ta och till vilka kostnader? Även i detta fall kunde man med största säkerhet få ytterligare bidrag till färdigställandet enligt min mening.

Man hade således bra ekonomiska förutsättningar för en ny vagnhall vad jag med flera tyckte kring året 2005. Men tyvärr inträffar något mycket märkligt. I Göteborgsposten kan AGJ-medlemmarna läsa om att föreningen blir tvungna att betala 160.000 kr i skatt till skattemyndigheten efter kabelplogningsprojektet. Hur kunde detta ske? Jag tror denna skattesmäll punkterade mycket av AGJ´s verksamhet. Lägg till en dålig trafiksäsong 2006 så blir situationen med största säkerhet ekonomiskt kännbar. Trafikutbudet detta år 2006 hade också dragits ner kraftigt trots flera påpekanden från AGJ-medlemmar om den ekonomiska faran i denna åtgärd.

Hade man skött och fullföljt sina projekt gentimot bland annat RAÄ kunde man med största säkerhet haft både ny vagnhall och en färdig verkstad. Det tror jag iallafall...

Ja, visst vem skulle göra allt detta då?

Det skulle kanske vara genomförbart om några inom föreningens styrelse varit mer lyhörd och visat tillit/respekt mot alla sina gamla aktiva medlemmar/kamrater som nu slutat. Det är väl egentligen detta som är huvudproblemet för AGJ.


Hela tråden: