AGJ-gnället-eller är det oro för föreningens framtid? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Monday, May 12, 2008, 14:35 (5821 dagar sedan) @ nicke

Det här ständiga och återkommande gnället från vissa här på forumet står mig fullständigt upp i halsen!
Det är beklämmande att AGJ:s styrelse ska vara förföljda av rättshaverister. Det finns en gräns när en diskussion har urartat till något annat.

AGJ, kämpa på, och jag ser fram emot att ni skriver några rader här om vad ni gör och så. Det är säkert fler som vill höra om era framsteg. :-)

mvh
nicke Bergqvist

Tråkigt att dessa för AGJ viktiga frågor står dig uppp i halsen. Det finns ju en möjlighet att inte läsa inläggen. Men AGJ´s utveckling verkar intressera många det kan man läsa på beökarantalet på varje tråd.

Du anser att AGJ nuvarande styrelse är förföljda av "rätthaverister". Det är att göra det enkelt och framförallt en ensidig bild av situationen inom AGJ.

De som nu debatterat och är oroliga för AGJ har i 25-30 år eller mer deltagit verkat aktivt i AGJ styrelse och trafik o banarbete. Några har stöttat AGJ´s verksamhet med stora räntefria lån under åren 1985-2001. Nägra har jobbat mycket hårt för att uppnå dagens AGJ. Den positiva utveckling som skedde under "Projekt AGJ" handlingsplanen för föreningens utveckling 1984 är till stora delar ett resultat av "rättshaveristerna". Rätt eller fel? AGJ hade aldrig kommit dithän man är idag om inte dessa "rättshaverister" ställt upp i olika avseenden för AGJ.

Detta är lätt, ja mycket lätt att glömma av...Det är också lätt att tro att endast ett fåtal är kritiska till nuvarande utveckling inom AGJ.
Tyvärr är det endast ett fåtal som vågar eller vill göra sin åsikt offentlig på bland annat detta forum. Rätt eller fel? Det kan man alltid diskutera.

Min uppfattning är att det också varit mycket hemlighetsmakeri och stängda dörrar de sista åren. När man sedan läst interna dokument förstår man mycket väl att det finns en agenda inom ledningen och en annan utåt.

Trots detta kan utan att överdriva konstatera att många kritiska f.d AGJ-aktiva har en god kännedom om AGJ och dess historia och även kunnat jämföra nuvarande utveckling. Mobbning och andra subtila elakheter har också tyvärr varit vanlig inom AGJ de sista 7-8 åren enligt mitt sätt och se det. Det har bidraget tiull oron och gjort många f.d aktiva medlemmar arga och ledsna. Visst förekommer det med största säkerhet tjuvnyp lite överallt då och då inom ideélla föreningar. Men vid AGJ har detta fenomen varit rent förödande...Till vilken nytta?

AGJ har onekligen gjort en del framsteg. Man har målmedvetet arbetat och fixat till en hel del goda saker inget snack om saken. Samtidigt har hävdar jag att det funnits stora brister i oavslutade projekt. Man har också kommit i ett ekonomiskt trångmål då fortfarande inte är genomförda som jag ser det. Detta får konskvenser för hela AGJ framtida utveckling. den stora Bristen att inte kunna debattera dessa viktiga frågor bland alla AGJ-medlemmar internt får tyvärr dessa gnäll/oros konskvenser.

Nu får man se hur det går i framtiden för AGJ. Personligen tror jag att AGJ säkert överlever. Men man har genom de sista årens medvetna kursändring tyvärr marginaliserat museiföreningen, enligt min mening. Det är tråkigt och sorgligt!

Mvh "Rättshaveristen" Per-Åke Lampemo


Hela tråden: