Skånska vägskydd: Ottarps kyrka (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, October 30, 2010, 23:30 (4898 dagar sedan)

[image]

Vid Ottarps kyrka mellan Vallåkra och Tågarp finns en plankorsning. När dessa bilder togs i januari 1958 fanns elektriska ljus- och ljudsignaler av då modern typ. När vägskyddsanläggningen kom till 1938 var emellertid både signaler mot vägen, gula signaler mot banan och ringklockor av Sandersons fabrikat.

SJ:s tredje distrikt beklagade sig redan 1942 hos Kungliga Järnvägsstyrelsens bantekniska byrå över de Sanderson-anläggningar som fanns vid flera förstatligade banor. Ljuset mot vägen var svagt och med liten spridning, klockorna ringde svagt och var av ålderdomlig konstruktion. Den gula kontrollsignalen mot banan fanns då inte ännu i SJ säkerhetsordning, och ansågs osäker eftersom reflexer från tågets strålkastare kunde få en släckt signal att tillsynes visa gult sken.

[image]

Sanderson-anläggningen vid Ottarps kyrka var inte bland de som borde bytas allra först, men de kvicksilverreläer av solenoidtyp som skulle koppla om från växelströmsdrift till batteridrift vid strömavbrott var inte tillförlitliga. Vägen var visserligen endast måttligt trafikerad, men för att få bra signalering borde man sätta upp gasljussignaler eller elektriska signaler av vanlig typ [3 signalsektionen dnr 48/42]

När dessa bilder togs tycks en permanent V-signal ha kommit upp.

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum


Hela tråden: