Ånganna Motala 2587 TGOJ 88 (Fordon: lok)

av Christer Fredriksson @, Monday, May 12, 2008, 23:58 (5821 dagar sedan) @ Anders Sandgren

FLJ lok 111 inköptes från SJ i Luleå den 18/12 1929 för 25000 kr.
Första tjänst vid FLJ var i mars 1929.
Loket var stationerat i Grängesberg under sin aktiva tid vid FLJ/TGOJ, därav öknamnet "Lappen" som det bar under sin tid vid TGOJ. Loket blev övertaligt i och med att alla omläggningsarbeten för TGOJ och BJ spår i Grängesberg hade avslutats efter mer än 15 års arbeten, då stationerna Grängesberg C och Grängesbergs Malmbangård stod helt klara. Stora mångder sten och grus hade då utlagts för dessa anläggningar samt nya huvudspår för BJ och TGOJ.
År 1931 omnr till TGOJ N 88, erhöll ny ångpanna 1936 och den var tillverkad av Motala 1936 med nummer 2587. Denna panna låg i loket vid försäljningen till SNJ. Vid TGOJ hade denna ångpanna inventarienummer 111.
TGOJ lok N 88 erhöll vid Eskilstuna Verkstad den:
..26/2 1929 Helt ny sotskåpsfront med ny sotskåpslucka, Ny lubrikator med nya rör, Nya matarventiler, 164 st nya tuber, Ångbroms monterats på loket.
..31/7 1930 Ny skorsten, Ny gnistsläckare, Ny asklåda, Ny fallrost.
...3/4 1936 AGA-belysning,
..15/5 1936 Ny fyrbox, Ny ångpanna samt påbyggd kolbox,
..24/4 1942 Undersmörjning av 1942 års modell.
Sista månaden i tjänst vid TGOJ var i april 1943.
Loket uthyrdes till SNJ den 7/5 1943.
Loket såldes till SNJ den 1/12 1943.
Vid SJ gick loket 210102 km.
Vid TGOJ gick loket 344101 km.

Finnes det någon som känner till vad loket uträttade och genomgick vid SNJ?


Hela tråden: