Ur spår: Vägskyddet i Tågarp (Signaler/säkerhet)

av Carl-Erik Olsson @, 042, Wednesday, November 03, 2010, 01:54 (4894 dagar sedan) @ Claes J

Återigen fina bilder som dokumenterar en svunnen epok. På den tiden var vägen vi tittar på här en stor genomfartsled, ty detta var innan motorvägen ute vid Landskrona/Helsingborg byggts, så detta var E6, som fick både lokal trafik och genomfartstrafiken upp mot Göteborg. Man kommer söderifrån in i Tågarp i en lång nerförsbacke som leder genom den östra delen av byn, där det kan bli tätt mellan husen. Så kommer järnvägen och en liten bit senare bron över Råån innan det bär uppför igen. Vägen anses fortfarande olycksfarlig genom Tågarp.

När bilderna togs var väl tanken på europavägarna något långt i framtiden, dessa nummer kom väl först nån gång i början av 60-talet, sådär 1963 eller så?
Vägen på bilden är då vad jag minns dåvarande Riksväg 2. Frågan är om den hann bli E6 innan motorvägen ersatte? Har för mig att motorvägen från Åkarp slutade i Borgeby rätt länge, när och hur långt byggdes nästa etapp norrut?

/Funderade CEO som under studietiden under färd från dåvarande HVJ i Billesholm till en fest nere i Lund en lördagskväll blev tagen för fortkörning (63km/h) vid denna plankorsning (där det var 50) med min Amazon, dock på ett miljömedvetet sätt med motorn avslagen efter den långa backen norrifrån.

PS: I spår igen: Vid Kingelstad ungefär norr om den långa backen verkar f ö den nuvarande vägen (nr 110?) från Tågarp upp till Ekeby gå på sträckningen för urspr LEJ, Landskrona-Engelholms Jvg från 1876, som ju sedan blev en del av Västkustbanan och en av de första förstatligade enskilda banorna. På det ännu på 1970-talet använda industrispåret Billesholm-Ekeby(en rest av LEJ)-Skromberga körde f ö HVJ sina veterantåg innan man flyttade till Klippan.


Hela tråden: