Ur spår: Vägskyddet i Tågarp (Signaler/säkerhet)

av Claes J, Wednesday, November 03, 2010, 06:21 (4914 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Den första början till Europavägarna kom 1950. I Sverige skyltade man dem 1962, i samband med vägnummerreformen. Motorväg fanns nere vid Malmö och slutar på min karta från 1963 just vid Borgeby. Den fortsatta sträckningen upp mot Landskrona och Helsingborg finns markerad på kartan som planerad väg. Från Borgeby gick då E6 via Löddeköpinge, Saxtorp, Norra Möinge, Tågarp, Mörarp upp till Varalöv där man anknöt till motorväg förbi Ängelholm. Motorvägen upp till Saxtorp öppnades 1962, till Landskrona norra 1966, 1970 till E4. Först då skyltades motorvägen som E6 och den gamla E6 blev omskyltad till vanlig väg.

Givetvis blev inga av dessa fd riksvägar ut/ombyggda när de upphöjdes till Europavägar. Innan dess var detta mycket riktigt riksväg 2.

Tillbaka till spåret: allt detta för att åskådliggöra att vägen genom Tågarp sedan länge varit och fortfarande är en hårt trafikerad väg, vilket leder till vikten av bra vägskydd vid järnvägsövergången nere i Tågarp.

LEJ blev nerlagd 1960 och tycks mestadels ha rivits snabbt. Du har rätt om vägsträckningen. Så vitt jag kan följa den gamla sträckningen på satellitbilder, så går väg 110, Tjutebrovägen, på eller alldeles intill den gamla banvallen från litet norr om Kingelstads station upp till litet norr om rondellen vid Ekeby kyrka.


Hela tråden: