Två frågor om LEJ i Billesholm...och Skromberga (Signaler/säkerhet)

av Lasse M, Thursday, November 04, 2010, 00:20 (4895 dagar sedan) @ Claes J

Vad jag kan se från satellitbilder och gamla kartor, så var det enkelspår. När LEJ var i drift, fanns ju station i Ekeby. Industrispår för Ekeby utgick rimligtvis därifrån. Hade varit tokigt att lägga ett industrispår parallellt med LEJ. När sedan LEJ lades ner, revs spåret ner mot Landskrona snabbt. Det var ju bara timmar innan man lyfte ut bron över L&HJ i Ottarp. Helt tydligt ville någon säkerställa att trafiken inte kunde återupptas. Banan Ekeby - Billesholm blev sedan kvar som industrispår.

Jo jag vet, men jag menade där banorna delade sig söder om Billesholm, alltså, LEJ och MBJ gick parallellt en bit soderut från Billesholm station innan LEJ vek av västerut mot Ekeby. Det är denna sträcka jag undrade om den var enkelspårig med skiljeväxeln ute där banorna grenade sig, eller om det var parallella spår inne från Billesholm station.

När det gäller Ekeby så vek Skromberga spåret av österut precis norr om stationen och passerade alltså bakom stationshuset. Detta syns också tydligt på hitta.se flygbilden i form av en kurva och sen en kort raksträcka, men efter Sjöcronas väg är alla spår av industrispåret till Skrombergaverken borta och på banvallen har man anlagt Franz Daumans väg. Nästan ända framme vid Skrombergaverken dyker det upp ett litet skogsparti på östra sidan vägen, här finns rester kvar av banvallen i en kurva åt öster genom skogspartiet och som sen ledde in på industriområdet. Har för mig att det även gick ett spår rakt fram in på området från platsen där banvallen grenar av från Franz Daumans väg men kan minnas fel, det var länge sen jag var där och det var inte många gånger jag var där.


Hela tråden: