Skånska vägskydd: Årup och Billeberga västra (Signaler/säkerhet)

av Claes J, Sunday, November 07, 2010, 01:55 (4918 dagar sedan) @ Claes J

Vägövergångarna på västra delen av Billeberga bangård är ett intressant kapitel.
[image]
[image]

Billeberga Västra låg ca 100 m väster om stationshuset och korsade alla spåren. Vid in-och utfarter var den givetvis blockerad, likaså vid växling. SJ ville stänga den redan 1951, vilket väl förklarar varför den inledningsvis inte anslöts till det nya ställverket som togs i bruk 3 oktober 1951. Det lär inte ha gjort trafikanterna glada att stationspersonalen även fortsättningsvis fick hoppa på en cykel för att på plats veva ner bommarna (och sedan veva upp dem igen).

På södra sidan fanns en bom och ljud- och ljussignaler mot vägen som kom från stationshuset och byn.

På norra sidan var bommen placerad innanför det yttre spåret (som alltså var oskyddat). Detta var så att trafik från betbtyggan inte skulle stoppas vid nerfällda bommar. Traktorer med tomma vagnar körde nerför rampen från betbryggan och svängde till vänster, över det yttre spåret, för att komma tillbaka till vågstationen. För säkerhets skull hade man en extra bondfångare i botten av rampen. Så blev det också dubbla varningskryss, medan ljus-och ljudsignalerna satt vid bommen.

Det yttre (osäkrade) spåret är ett stickspår som för till betbryggan och därför användes ganska sällan (utom i betkampanjerna).

[image]
Bilden: Billeberga Västra i april 1976 när man tog bort en växelförbindelse mellan spår 5 och 6 som inte använts på många år. Här syns tydligt hur bommen och signalerna fanns innanför det yttre spåret.
[image]

Bilden: Billeberga Västra augusti 1982. Klykan för bommen syns alldeles till vänster om varningskrysset med ljud- och ljussignal till vänster i bild. Utanför spårområdet syns de extra varningskryssen. Bilden fö tagen när undertecknad friade till den unga dam som han nu varit lyckligt gift med i 27 år. Precis efter att jag friat till henne, gick bommarna ner för ett tåg från Helsingborg, så friandet blev inringt.:-)


Våren 1983 (saknar mer exakt datum) byggdes vägövergångarna på västra delen av stationen om. Billeberga Västra slopades och revs upp. Årupsövergången försågs med nya bommar och signaler. Vägen från Heden breddades och asfalterades på södersidan av spåren fram till vägen vid fd Billeberga Västra. Den vägbiten hade tidigare varit en mycket enkel grusväg som man undvek att köra på.

Årupsövergången (som egentligen är 2 separata övergångar):

Bommar och signaler vid Helsingborgsspåret, bommar och signaler vid Landskronaspåret. Om det ville sig att bommarna gick ner på båda sidor samtidigt för samtidig infart/utfart mot Helsingborg och Landskrona, så kunde man fastna på vägstumpen mellan övergångarna. Det var inte sällsynt alls. Vägen hade nästan privat karaktär, eftersom den gick rakt in till Årupsgården. Man kunde visst köra igenom, ner till stora vägen (väg 17), men få gjorde det.

1983 ändrades läget när Billeberga Västra stängdes. All trafik gick nu via Årupsövergångarna. Linjen till Landskrona var nerlagd, men fanns fortfarande var och kunde vid behov trafikeras. Bommarna och signalerna försvann där, medan varningskryssen fanns kvar tills spåret revs upp flera år senare.
[image]
Kvar blev bommar och signaler på Helsingborgsspåret. Här en bild från 1987, efter att bangården byggts om för Pågatågstrafiken. I bakgrunden syns den nya sträckningen av väg 17 norr om Billeberga, som också ledde till att övergången Heden stängdes.

Hoppas att det klarar upp vägskyddssituationen i Billeberga (åtminstone på den sidan av bangården).


Hela tråden: