Sammanfattning: Billeberga västra och Årup (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 07, 2010, 11:13 (4912 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Tack för alla kompletteringar och korrigeringar!

Bild 1 i mitt första inlägg visar alltså Billeberga västra från stationshussidan och på bild 2 ser man samma övergång västerifrån. Betspåret skyddas ej av bommar. Ännu 1951 manövrerades bommarna med lokalt fällbomsvindspel. Jag undrar dock om nya ställverket togs i bruk 1951? Signalingenjör Ivar Larsson skriver i sitt PM den 27 november 1951 att den nya signalsäkerhetsanläggningen i Billeberga beräknades kunna tagas i bruk våren 1952. Larsson skriver vidare att man inte anskaffat nya bommar för korsningen inne på bangården, eftersom denna övergång sedan länge var tänkt att slopas efter vägomläggning. Det var en tvist om ersättning mellan SJ och Domänstyrelsen som fördröjde vägomläggningen. Nu blev övergången kvar till 1983, och någon gång mellan 1951 och 1957 byttes de gamla bommarna mot nya med enhetsdriv.

Bild 3 visar Årup söderifrån, med linjen Billeberga - Landskrona i förgrunden. På bild 4 syns Landskrona-linjens korsning vid Årup, och bilden är tagen i riktning mot Landskrona. Att linjen mot Helsingborg inte är synlig till höger beror väl på att banorna börja svänga ganska kraftigt åt vänster respektive höger redan innan plankorsningarna vid Årup. V-signalen som syns på bild 4 är säkerligen den turnerande, och huvudsignalen är en utfartssignal. Att en bom tycks saknas på bild 4 kan mycket väl bero på att bild 4 tagits vid ett tidigare tillfälle, även om signalsektionens registerkort anger 5711 för båda bilderna. Men när uppgiften om vilken anläggning som avses är felaktig behöver ju inte år och månad stämma! Bildkvaliteten på bild 3 är också mycket bättre vilket kan tyda på annan film, annan fotograf, annan väderlek etc.

Återkommer med de två plankorsningarna i östra änden av Billeberga!


Hela tråden: