KlRJ 1 (Järnväg allmänt)

av Ante Svensson, Wednesday, May 14, 2008, 01:59 (5819 dagar sedan) @ nicke

Som den uppmärksamme ser så ser ångdomen lite konstig ut. Ombyggd (förlängd!)under SJ-tid. Det sattes dit någon sandningspryl. Vi får hoppas att det kan återställas till originalutseende. För att inte tala om ledskene-gnistsläckaren som oxå togs bort. Fotstegen fram hör heller inte dit från EJ-Gotlandstiden. Men kanske blir kvar av praktiska skäl.

[image]
Allt handlar naturligtvis om resurser. Samt om hur mycket man ska ägna sig åt att bygga tillbaka sånt som en gång ändrats. Loket fick sin ledskenegnistsläckare borttagen omkring 1945, alltså under KlRJ-tiden. 1949 skedde den stora ombyggnaden då loket på väg till Västergötland byggdes om i Kalmar. Vad som ändrades då var att man monterade tryckluftbroms, gasbelysning (loket hade tidigare haft elbelysning System Gotland) samt byggde om domen. Den sistnämnda ombyggnaden är inte helt snyggt gjord, man delade den gamla domen och nitade fast en plåt som distans och vips hade man en gemensam sand- och ångdom. På 50-talet då loket befann sig i Växjö som växellok monterades fotstegen. De åtgärder som i alla fall bör göras är att ta bort växlarfotstegen och gasbelysningen som idag ger loket ett helt annat utseende än vad det hade på Gotland. Idag är det rätt belamrat med utrutsning och ledningar etc. Genom dessa åtgärder blir loket renare och återställs till mer av ett linjelok. Det vore kul att återställa elbelysningen åtminstone på ett av GHJ:s ånglok med tanke på att alla Gotlandslok utom GJ 8 och KlRJ 5 hade denna. Om man ska ge sig på domen är väl tveksamt även om det finns "fundamentalister" som anser det. Ledskenegnistsläckare tycker jag definitivt är overkill. Jag personligen föredrar ett utseende som påminner om loket omkring 1945 med vissa kompromisser, helt enkelt att man accepterar domen och bromsen. Det är tillräckligt mycket jobb med loket som det är. Bilden visar loket i Roma 1945, foto ur Föreningen Gotlandstågets arkiv


Hela tråden: