KlRJ 1 och vagnar (Järnväg allmänt)

av Granis, Thursday, May 15, 2008, 09:21 (5819 dagar sedan) @ Kurt Möller

Det förekom ngt lokalt jubileum däromkring oxå (-60 eller så /??/), med bl a detta lok lite uppsnyggat o uppställt tillsammans med ett par gamla passvagnar - vad blev det av DOM förresten? Just i Vö, har jag för mej. Rätt? Å sen till Målilla... -63?

Nja. Vagnarna som användes i Växjö är väl snarare dom som kom till Nässjö? MÅJ C 11 som nu finns på ULJ och de två särkupévagnar som nu finns hos SkLJ. Till Målilla kom ju förutom KlRJ 1/ K4p 3067 vagnen VB C 30 (och senare nån godsvagn) som numera finns hos TJF. Dock verkar det som att fordonsuppställningarna såväl i Nässjö som i Målilla skedde (i stort?) samtidigt varför det kanske var så att även VB-vagnen dessförinnan var med i den tillfälliga uppställningen i Växjö? F ö var just 1963* ett "märkesår" för uppställning av smalspåriga tågsätt som sedan kom museibanor till godo: Jag tänker då på SlRJ 3 "Dalhem" med sitt uppställda tåg i Romakloster som sedan nio år senare hamnade i Hesselby hos GHJ. Och det finns kanske fler exempel?

/ L G

*= Då i varje fall VB-vagnen kom till Målilla; övriga vagnar verkar ha hamnat i Nässjö tidigare än så vilket borde kunna ge en indiktation på när "jubiléet" var i Växjö. Jag vill minnas att det var runt 1958, d v s runt den tidpunkt då smalspårståget -med ångloket "Vilhelm Petri" i spetsen- ska ha ställts upp i Nässjö.


Hela tråden: