U-räler/Bridge rail - 3-skensspår (Bana)

av Kurt Möller, Thursday, May 15, 2008, 22:28 (5796 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

[image]


Intressant. Undras om man hittade allt detta ung. samtidigt - jag minns att jag läste att man hade hittat en massa övergrusade sjufotsspår i Bristols hamn nån gång 1960 vid schaktningar och ombyggnader.

Obs. att "sid-fördelningen" normalspår/bredspår inte är konsekvent här! Det försökte man alltid hålla på annars, bl a för koppelvagnarnas skull. Förelåg ex.vis behov av sid-skifte vid ett magasin eller en lastkaj så kunde man rätt enkelt byta sida "inuti bredspåret" strax innan. Dock kunde "smala" vagnar isåfall inte utan vidare växlas fram av "breda" lok.

Uppgifterna varierar om hur vanligt det var med blandad materiel i riktig tågtjänst. Ganska långa 3-skensspår förekom faktiskt på många håll, både som övergångsstadium i ett större breddningsprojekt och som mera "permanent" företeelse. Denver i Colorado lär ett tag ha varit världens största 3-skensbangård (3´/ 4´8½") cirka 1900-1910 - australiensarna kunde nog ställa upp med en o annan dom oxå. Just Denver hade f ö blandat stadsspårvägsnät 3´6" /4´8½"! Tredje skenan i spåret genom Royal Gorge-passet i Colo. låg kvar mycket länge men användes allt mindre o togs bort nån gång 1935-40, tror jag. Rätt?


Hela tråden: