Vännacka, Koppom och Jössefors. (Järnväg allmänt)

av Stefan Nilsson, Wednesday, November 24, 2010, 10:15 (4896 dagar sedan) @ Björn Malmer

Till sist.....nedlagd landsväg?

År 2000 körde jag bil på en del av den f.d. banvallen till Skillingmarksbanan, en alldeles utmärkt asfalterad väg. Jag kom då från Östervallskog och började banvallskörningen vid Kronans f.d. hållplats. Därför vet jag inte om hela den gamla järnvägen från Beted är körbar.

Vid Kronans f.d. hållplats vid Skillingmarksbanan, en bit från nuvarande landsvägen, stod denna vägvisare. Min teori är att då järnvägen mellan Skillingsfors och Beted lades ned, så kom banvallen delvis att ersätta en tidigare landsväg. Vissa avsnitt av landsvägen då blev obehövliga och det är vid ett sådant avsnitt, som denna vägvisare dröjer sig kvar.

[image]


Björn M.

Hej Björn, och tack för fina bilder i forumet!

Vägen på gamla banvallen för Skillingmarksbanan kom säkert att erbjuda flera nya och bättre vägar utmed sträckningen. Jag tror det bara är vid Grävbacka som dagens bilväg inte följer banvallen, där banan gick väster om höjden där byn ligger medan bilvägen löper upp på höjden. I övrigt är banan farbar hela vägen från Osebron till Skillingsfors.

Skylten du visar står mycket riktigt vid gamla korsningen strax öster om banan.

Här en karta Beted-Osebron från gamla forumet, Skillingmarkslinjen markerad med rött:
[image]


Hela tråden: