Skolreseprogram? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Erik Samuelsson, Friday, May 16, 2008, 22:07 (5816 dagar sedan)

Denna fråga rör inte specifikt en museijärnväg i västra sverige men jag utgår därifrån i frågeställningen.

AGJ har tappat mycket i skolresetrafiken de senare åren. Denna utveckling har pågått under lång tid. Nu till min fundering:

För att få det klassat som "skolresa" krävs ett pedagogiskt program och innehåll för att skolan ska kunna gå in och täcka delar av kostnaderna. Annars är det ju en "vanlig nöjesresa" där man konkurrerar med andra aktörer som Skara sommarland och Liseberg. Då inte föräldrarna eller inte ens far-/morföräldrarna har nostalgikänsla för ångtåg så ter sig inte valet att åka museijärnväg så naturligt.

Hur ser utvecklingen ut på andra håll i landet? Bedrivs skoltrafik och hur ser resandeutvecklingen ut? Har man ett pedagogiskt program?

Jag ser självklara kopplingar till teknik, historia och samhällsutveckling. Tror att detta är en stor marknad bara man hittar rätt.

Varje gång jag hör barnen säga att de fått sin första tågerfarenhet vid AGJ så värmer det - på något sätt blir tågåkandet kopplat till en positiv upplevelse.

Erik S


Hela tråden: