Järnvägsstyrelsen promemoria avseende "regelbunden yrkesutövning" (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Saturday, May 17, 2008, 21:09 (5816 dagar sedan) @ Lars Johansson

Jag citerar slutsatsen i promemorian:
För att Järnvägsstyrelsen ska anse att regelbunden yrkesutövning som tillräcklig, ska den som utför arbetsuppgifter av betydelse för säkerheten i järnvägstrafik utföra minst 30 timmar fördelat på 5 arbetspass i trafiksäkerhetsarbete under en löpande sexmånadersperiod.
Avsteg från ovanstående kan i undantag beviljas av Järnvägsstyrelsen efter att järnvägsföretaget genomfört en riskanalys med föreslagna åtgärder för att säkerställa personalens lämplighet och yrkeskunnande.

Någon som har funderat vidare på detta och vilka effekter det kan få? Vad jag förstått så finns det idag olika frekvenskrav rörande tjänstgöring vid de olika museijärnvägarna och när repetitionsutbildning skall ske.

Någon som har synpunkter på promemorian eller kan utveckla detta mer?

Nej den hade vi icke noterat nej....betyder att en utbildning som längst varar ett ½ år.

Den rimmar inte med en del av NJMs krav på tjänsteutövning i våra utbildningsplaner.

Ser framför mig betydligt tätare fort-utbildningar för att uppfylla kraven på egen personal alt. fler växlingar bara för övningens skull (knappast miljövänligt ;o)) Våra körningar är ju normalt spridda under året så att det ju vara lösbart ändå. Månne det blir värre för en del museibanor som bara kör sommarmånaderna fast med en årlig repetition innan säsongen så är ju det löst.


Hela tråden: