Järnvägsstyrelsen promemoria avseende "regelbunden yrkesutövning" (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Daniel Niklasson, Verkebäck, Saturday, May 17, 2008, 21:39 (5816 dagar sedan) @ Lars Johansson

Jag citerar slutsatsen i promemorian:
För att Järnvägsstyrelsen ska anse att regelbunden yrkesutövning som tillräcklig, ska den som utför arbetsuppgifter av betydelse för säkerheten i järnvägstrafik utföra minst 30 timmar fördelat på 5 arbetspass i trafiksäkerhetsarbete under en löpande sexmånadersperiod.
Avsteg från ovanstående kan i undantag beviljas av Järnvägsstyrelsen efter att järnvägsföretaget genomfört en riskanalys med föreslagna åtgärder för att säkerställa personalens lämplighet och yrkeskunnande.

TJF har som krav minst 5 turer per år och tjänstetyp, sedan kan olika tjänstetyper kombineras så att man exempelvis inte behöver tjänstgöra både 5 dagar för förare och 5 dagar som ombordansvarig och 5 dagar som tillsyningsman osv. med ett lägre antal dagar per tjänstetyp. Inför varje säsong eller efter annan frånvaro måste repetitionsutbildning ske. Efter en längre tid faller kompetensen och då är det nyutbildning som gäller.

Personligen tycker jag kravet är rimligt. Jag har svårt att se att någon kan utföra en arbetsuppgift på ett bra sätt och upprätthålla kompetensen om man gör det alldeles för sällan.

Jag parkerade just rälsbussen hemma på gården och konstaterade att det är som att cykla. När man inte kört på några månader går det lite vingligt, det tar några vändor innan det börjar gå så som man vill.

Alla aktiva har accepterat dessa krav och det är med något undantag som alla klarar detta under de senaste åren.

Daniel


Hela tråden: