Järnvägsstyrelsen promemoria avseende "regelbunden yrkesutövning" (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Överkörmästaren, Sunday, May 18, 2008, 02:34 (5794 dagar sedan) @ Lars Johansson

....... utföra minst 30 timmar fördelat på 5 arbetspass i trafiksäkerhetsarbete under en löpande sexmånadersperiod.

Hur skall man då tolka ovanstående? Är det sett på årsbasis eller är varje 6-månadersperiod fristående? D.v.s du måste deltaga minst 10 ggr eller 60 timmar per år?

Nu bortser jag tillfälligtvis från möjligheten att göra undantag från regeln och gör ett försök till logisk tolkning av grundregeln. Nyckelordet är "löpande".

Om kravet är "30 timmar fördelat på 5 arbetspass i trafiksäkerhetsarbete under en löpande sexmånadersperiod", så innebär detta att man vid varje tänkbart tillfälle, under tiden från sex månader tidigare och fram till dess, skall ha tjänstgjort minst 30 timmar som fördelar sig på minst 5 arbetspass*. De behöver förstås inte vara lika långa utan det kan vara t ex tre fyratimmarsturer och två niotimmars.

(*Jag tar för givet att det är "minst" och inte "högst" 5 arbetspass man menar! Huruvida en tur kan bestå av flera arbetspass ska jag låta vara osagt! Det kan man säkert kolla någonstans.)

Observera att som grundregeln är formulerad är begränsningsperioden för beräkningen i praktiken ett dygn; det räcker alltså inte att räkna ihop alla turer under ett halvår och se vad man får, utan man måste räkna sex månader bakåt från varje tänkt tjänstgöringstillfälle och därvid få ihop 30 h. Om det inte blir 30 h så måste tjänstgöringen tidigareläggas eller, förmodar jag, fortbildningsåtgärd insättas. Samma beräkning måste sedan göras en gång till för att kolla antalet arbetspass.

Exempel 1: Rut skall tjänstgöra den 26 maj. Då skall hon, under perioden 26 november förra året till 26 maj, ha tjänstgjort vid minst 5 tillfällen sammanlagt omfattande minst 30 h.

Exempel 2: Ture har under de senaste sex månaderna tjänstgjort enligt följande:
28 november 5 h
12 december 3 h
27 december 8 h
15 februari 7 h
16 februari 7 h
17 februari 7 h
18 februari 3 h
12 april 5 h
När måste han senast tjänstgöra nästa gång för att inte anses ha mist sin kompetens?

Som ni ser så ställer den löpande beräkningen till stora problem för "museitrafikföretagen", så det finns nog mycket att vinna (både säkerhetsmässigt och praktiskt) på att försöka få göra beräkningen på något annat sätt.

OBS! Ovanstående är skrivet helt och hållet utifrån den information som framkommit i detta forum. Jag kan alltså inte svära på att det verkligen är detta som JvS menar!


Hela tråden: