Yrkesutövning? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Erik Samuelsson, Sunday, May 18, 2008, 21:54 (5821 dagar sedan) @ Stig Lundin

För att Järnvägsstyrelsen ska anse att regelbunden yrkesutövning som tillräcklig, ska den som utför arbetsuppgifter av betydelse för säkerheten i järnvägstrafik utföra minst 30 timmar fördelat på 5 arbetspass i trafiksäkerhetsarbete under en löpande sexmånadersperiod.

Vad är i detta fall att betrakta som yrkesutövning? Att tjänstgöra ideellt är väl knappast en yrkesutövning - eller vad säger skriften?

Vad gäller för medlemmar i en museiförening som arbetar ideellt med exempelvis revision av personvagnar och personvagnsboggier? Sådant arbete är ju av betydelse för säkerheten i järnvägstrafik. Vilka´krav ställs på tekniskt kunnande, utbildning och tjänstgöring? Krävs läkarintyg och dokumenterad utbildning? Hur sker utbildningen och hur ofta måste verkstadspersonalen sedan tjänstgöra för att betraktas som kompetent? Hur ofta sker revision av personvagnsboggierna vid en museijärnväg?

En följdfråga: Om man jobbar på en firma som jobbar med godsvagnsrevisioner och renoverar boggier. Krävs det något krav att denna/e ska utföra arbetspass i trafiksäkerhetsarbete?
Tror snarare att det är här frågan om certifierade verkstäder kommer in. Att man är med i trafiken 5 gånger gör väl knappast en till en bättre svarvare?

ES


Hela tråden: