Hålla i sär lite mer (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan Vinberg, Monday, May 19, 2008, 00:37 (5793 dagar sedan) @ Stig Lundin

Vad gäller för medlemmar i en museiförening som arbetar ideellt med exempelvis revision av personvagnar och personvagnsboggier? Sådant arbete är ju av betydelse för säkerheten i järnvägstrafik.

JV: Så länge ett fordon/bana/signalanläggning "slutbesiktigas" av person med dokumenterad kunskap (vilket inte nödvändigtvis betyder examen från yrkesskola eller högre utbildning), läkarundersökning (just det)och formell behöruhet (tilldelad av styrelse alt. avdelningschef) kan personer utan "säkerhetsutbildning" eller kompetensintyg vara med och renovera/reparera fordon, signalanl. eller bana.

SL:Vilka´krav ställs på tekniskt kunnande, utbildning och tjänstgöring?
JV: De kraven bestämmer föreningsstyrelsen och informerar JvS om. PÅ ett JHRF-möte frågade jag en JvS representant hur man ska informerfa JvS om att man utsett "autodidakta" personer i säkerhetsrelaterade befäattingar (t.ex. lokbesiktningsman eller banchef). Jag fick det tillfredställande svaret att så länge den ansvariga parten - dvs styrelsen - har den autodidakta personens förtroende har JvS inga inväningar. Styrelsen bör givetvis kunna motivera och förklara detta förtroende om JvS skulle ställa en fråga om den autodidakte ifråga.

SL: Krävs läkarintyg och dokumenterad utbildning?

JV: Läkarintyg - Ja för den som gör säkerhetsrelaterade besiktningar av renoverade fordon/bana och signalanlk.
Dokumenterad utbildning: Nja: säg istället dokumenterad kunskap (så att även de autodidakta kan intäknas) - se min kommentar ovan.

SL: Hur sker utbildningen och hur ofta måste verkstadspersonalen sedan tjänstgöra för att betraktas som kompetent?
JV: Lämpligen genom ett volontär- och lärlingssystem. Men givetvis kan de museibanor som vill arrangera kurser med skrivningar och praktikprov. Hur ofta man sedan ska "tjänstgöra" kan vara mer svårmätt värde. Men gissningvis får resp föreningsstyrelse sätta upp en slags miniminivå för besiktningsmännen.
T.ex. 5 st besiktningar (på t. ex ett fordon eller vägskyddsanläggning) per verksamhtesår...eller så...

SL: Hur ofta sker revision av personvagnsboggierna vid en museijärnväg?
JV: Det måste varje museibana själv avgöra och skriva in i sina underhållplaner för personvagnar. Det är ju helt avhäigt hur lång bana man har och hur ofta man kör per säsong. Lämpligen är väl ett kilometertal en nivå man ska hålla sig till men med en tidsfaktor som bortre parantes. T.ex: Var 2000e km, dock minst en gång var 18e månad eller liknande (nu bara greppar jag siffor ur luften utan att veta vad som är realistiska siffor).


Hilsen
Johan


Hela tråden: