Vad har aktualiserat frågan? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Monday, May 19, 2008, 15:22 (5818 dagar sedan) @ Kurt Möller

Därför att det anknyter till rådande praxis. = ett fåtal turer i resp. bef. Som fungerar VÄL.

(Skulle det EVENTUELLT vara som så, att vissa museibanor/operatörer slarvat med dessa grejer eller, i värsta fall, inte ha haft strikta regler, ska fanimej inte vi andra behöva lida för DET - NU.

Eller omvänt: Kan det alltså vara försent att rätta till "felaktigheter"?
Inte fixat förr - inte fixa nu.


Ö h t är det inkonsekvent att inte låta resp. järnvägs trafikledning själva bestämma dessa detaljer - precis som man får i fråga om en mängd andra (vilka är dokumenterade i banans godkända regelverk)... Om ev. företagna revisioner visat på brister i dessa avseenden är det ett totalt underbetyg på J:s / JvS säkerhetsstyrning att man inte tagit i på skarpen m vederbörande genast.

Hur ska man kunna utöva tillsyn om man inte kan styra?

...Banans längd påverkar knappast säkerhetsrutinerna...


Jösses, jo!!! Antalet "specialare" m a p spår, vägkorsningar, signalmedel, stationsrutiner etc etc etc ökar med kvadraten på banlängden! (Dock delvis beroende på vilka signaltekniska ambitioner man har.) Det är ju inte grundprinciperna som är problemet utan alla undantagen. Liksom inom allt annat säkerhetsarbete.

OK, det stämmer. Min tanke låg mest åt metodiken, men flera trafikplatser = flera specialare.


Hela tråden: