Yrkesutövning? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Daniel Niklasson, Verkebäck, Monday, May 19, 2008, 17:53 (5819 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Läs vad Daniel skriver....
Det är ingen skillnad på amatören eller proffset i lagens / Jvs ögon, kraven är de samma.


Att säga att man har yrke lokförare efter ha genomgått en hobbykurs tycker jag är att nervärdera yrkeskunskapen - oavsätt skyddad titel eller ej. Sen som i alla lägen finns det alltid yrkesverksamma som har noll koll och hobbyverksamma som agerar som riktiga proffs. Men det är en annan fråga...

Det är detta som är huvudpunkten. De som arbetar/tjänstgör måste ha relevant utbildning och erfarenhet för sin uppgift oavsett om man arbetar/tjänstgör för sin lön eller inte. Oavsett om järnvägsföretaget är Knäckebröhults Museijärnväg eller SJ AB måste personalen ha den utbildning m.m. som krävs för den trafik som bedrivs.

Jag hade för några år sedan denna diskusion med dåvarande Järnvägsinspektionen (J)avseende trafikering av Västervik station. Eftersom Västervik station utgör statens spåranläggning ville J initialt att i praktiken att bara förare som genomgått "professionell" utbildning skulle få köra där. Efter en del diskuterande och analyserande konstaterades att en anpassad utbildning var tillfylles. Utbildningen innefattar även urvalstest efter "professionell" norm. J var dock mycket tydliga på att det var viktigt att utbildningen inte blev "en språngbräda ut på statens spåranläggning", dvs att folk inte genomgick utbildning hos TJF och sedan började köra tåg på andra håll på nätet. Detta har som nackdel att det varit lite småkrångligt att plocka in förare från andra museibanor eftersom det i praktiken räknats som nyutbildning i stora delar samt att det varit nödvändigt att skicka dessa på urvalstest.

Om jag hårddrar en del av resonemangen ovan är det helt ok att ha lägre krav på museitågspersonal eftersom man gör det på sin fritid. Det tycker inte jag.

mvh Daniel


Hela tråden: