Yrkesutövning !! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Kurt Möller, Monday, May 19, 2008, 22:16 (5811 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

...Sen, som i alla lägen, finns det alltid yrkesverksamma som har noll koll och hobbyverksamma som agerar som riktiga proffs. Men det är en annan fråga...

Absolut.

...Eftersom Västervik station utgör statens spåranläggning ville J initialt att i praktiken att bara förare som genomgått "professionell" utbildning skulle få köra där. Efter en del diskuterande och analyserande konstaterades att en anpassad utbildning var tillfylles. Utbildningen innefattar även urvalstest efter "professionell" norm. J var dock mycket tydliga på att det var viktigt att utbildningen inte blev "en språngbräda ut på statens spåranläggning", dvs att folk inte genomgick utbildning hos TJF och sedan började köra tåg på andra håll på nätet. Detta har som nackdel att det varit lite småkrångligt att plocka in förare från andra museibanor eftersom det i praktiken räknats som nyutbildning i stora delar samt att det varit nödvändigt att skicka dessa på urvalstest.

I praktiken kan du väl nästan alltid skicka med en lots bara, första lilla stumpen ut...??

Om jag hårddrar en del av resonemangen ovan är det helt ok att ha lägre krav på museitågspersonal eftersom man gör det på sin fritid. Det tycker inte jag.

Inte jag heller. Å det är vi många som tycker... OBS att på ång-sidan är det ganska vanligt att vissa adepter tar BETYDLIGT längre tid på sej att klättra fr eldare till förarasp. än vad andra gör; ibland flera år. Detta, påstår jag, är vår (= museibanornas) metod att ersätta urvalstest m praktik!!!


Hela tråden: