Riskanalys (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Sven Fredén @, Linköping, Monday, May 19, 2008, 22:44 (5820 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jag ibillade mig det, men jag kan ha fel:-) Det diagram du nämner förutsätter att man har en uppfattning om förväntat antal olyckor med konsekvenser av viss "allvarlighet" (vilket kan beskrivas på olika sätt). Detta är aldrig enkelt men i vissa fall kan man stödja sig på en tillräckligt omfattande statistik, typ vägtrafikolyckor, fast även där finns en mass fallgropar, bl a mörkertal (jmf polisrapporterade olyckor med sjukhusens journaler). På museijärnvägar skulle man förmodlighen behöva betydligt mer omfattande jobb, typ flyg eller processindustri, om man har ambitionen att göra en seriös analys. Men visst, jag tror man kommer långt med erfarenhet och sunt förnuft, men detta är då knappast någon kvantitativ analys även om man presenterar tankemödan i ett diagram med siffror.
Det finns mycket att skriva om detta men jag är rädd för att detta är fel plats och åtminstone för mig just nu, fel tid.
Sven Fredén


Hela tråden: