Yrkesutövning? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Monday, May 19, 2008, 23:24 (5814 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Jag har däremot gått som eldaraspirant under en som haft eldning som yrke. Och jag vågar drista mig att säga att jag eldar bra (iallafall gjorde för några år sedan) men kommer aldrig någonsin i närhet av den kompetens som finns hos den som arbetat nästan dagligen under många år i "skarpt läge".

-Jomen det är likvärdigt med vad jag tänkte på, dock en stor skillnad i att jämföra själva handlaget/yrkesfärdigheten i tjänsteutövningen med det Jvs avser i form av kunnade i säkerhetsrelaterade frågor samt att kunna HANDHA det man nu sysslar med, där i ligger en stor skillnad.
Klart att det idag kommer vara få förunnat att få den rutin som 20års eldande ger MEN det kommer fortfarande finnas individer som lär sig saker betydligt snabbare än andra.
För den säkerhetsrelaterade biten ska det inte finnas skillnader men givetvis påverkar rutinen att handskas med ovanliga situationer in.

Jag är oerhört glad idag att få ha varit med om detta och kan troligen ståta med att vara sista generationen som fått lära av någon som kunde detta på riktigt. De som lär sig nu är någon som lärt sig av någon annan hobbyeldare/förare.

- Tja än finns det några goa veteraner kvar, vi hade en farbror med oss för några år sen å han verkar då född med skyffel ;o)) och visst märks det skillnad i kolförbrukning.

Många kan köra och elda men avståndet till yrkesmannens är långt!

- Nej inte till yrkesmannen men till den väldigt rutinerade yrkesmannen, en viss skillnad.

All respekt till de som håller våra ånglok vid liv - jag vill absolut inte förringa den insatsen eller de kunskaper som byggs upp idag.

- När turismen växt till sig och svensken insett atthan vill åka ånglok dagligen är vi snart där :-D (å så var det miljöfaktorn ja..)


Hela tråden: