Frågor om moderniseringen av T21 (Fordon: lok)

av Fredrik L igen, Friday, May 23, 2008, 08:15 (5811 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Ska efterhöra mer detaljer med en som vet bättre om renoveringen vid KVAB, det hände ju en del annat med exteriören på T21 under tidigt 70-tal, då Webasto-pannorna på vissa lok ersattes med elpatroner av samma modell som då satt i T44 (2 patroner på 9 kW styck, kopplades till 400V lokvärmepost). El var billigare än diesel på 70-talet. Dock fick inte alla lok denna ombyggnad, utan vissa behöll sin Webastopanna.

Man har också ändrat på fotstegens utformning under åren, där några (inte alla) maskiner fått bredare "växlarfotsteg". Sen förekom också varianter där elektriskt hastighetsmätare (för vallväxling) installerades, liksom OTSO-koppel. T21 90 var utrustad på detta sätt under sin tid i Malmö (dit den kom 1973 och gick till 1989)

NOR, återkommer om så önskas!

//Fredrik L


Hela tråden: