Skånska vägskydd: Hur det fungerade (Signaler/säkerhet)

av Per Rasmusson, Saturday, January 08, 2011, 17:58 (4851 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig inloggning)

Jag har inte tillgång till fakta om platsen, men av bilden att döma så går linledningar i betongtrummor från respektive bomstativ. De förenas i plåtburken som syns mellan damen och kuren. Sen går linorna in i kuren och till ett vevstastiv där. Vägvakten hade tjänstetidtabell i kuren. Närmaste station ringde besked om förseningar, extratåg och övriga anordningar. Vägvakten fällde bommarna när tåget observerades på ett visst avstånd. I Ravlundabro finns en vägskyddsanäggning som fortfarande fungerar på detta sätt.
Gunnar Ekeving har börjat visa bilder från vägskydd mellan Kristianstad och Ystad. Ravlundabro finns på den bandelen. Hoppas det kommer en bild därifrån också. Beträffande Hedvägen i Trelleborg har jag uppgift om att bommarna fälldes med linspel som sköttes från stationen Trelleborg Övre.


Hela tråden: