SlRJ och tryckluftbroms (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Sunday, May 25, 2008, 02:51 (5813 dagar sedan) @ nicke

Svaret på Kurts fråga är att SlRJ aldrig införde tryckluftbroms. Både SlRJ och KlRJ var handbromsade till 1947, liksom alla godståg på GJ med undantag för råsockertågen med SSA:s cistervagnar Roma - Visby - Roma. Därför hade GJ:s ånglok tryckluftbroms, däremot inte sidobanornas. Dalhem fick sin tryckluftbroms från GJ 3 Gotland 1952 när detta lok gick till Trollhättan för "renovering". Ett så modernt lok som KlRJ 5, dvs Np 3071, byggt 1936 fick aldrig tryckluftbroms överhuvudtaget, ett av få Np-lok som inte fick det(?). SJ införde f ö heller inte tryckluftbroms på godsvagnarna på Gotland med undantag för Gp-finkorna från 1950. Gotlandsbanorna var de sista handbromsade banorna i landet.

GHJ renoverar Dalhem till ett SlRJ-skick med bibehållen luftpump. Ska man vara riktigt petig så blir det ett 20-talsskick med tanke på att loket har namnskyltar då dessa togs bort under 1930-talet och bara nummerskyltarna satt kvar. Pumpen behålls med tanke på att det finns vissa fördelar att ha den kvar. Tanken som låg tvärsöver framför sotskåpsluckan tas bort (gjordes redan 1978) och ersätts av dolda tankar. Detta eftersom den tvärsliggande tanken är dominant rent utseendemässigt sett. I motsats till t.ex. Np-lok är det ont om bra ställen att montera en tank. Många Henschellok av liknande typ hade tanken monterad ovanpå pannan framför domen. Inget bra ställe om man vill vara diskret, därför placeras den i kolboxen. Montering i ramen är inte bra då tanken blir svåråtkomlig för inspektioner etc, dessutom är det trångt.
Ante


Hela tråden: