Första halvbommarna vid tredje distriktet kom 1957 (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, January 11, 2011, 20:37 (4846 dagar sedan) @ Kjell Aghult

De första halvbomsanläggningarna byggdes ca 1957, efter USA-mönster.

Och SJ dåvarande tredje distrikt tog i bruk sin första halvbomsanläggning i oktober 1957, vid Axeltofta på sträckan Landskrona - Kävlinge:

[image]

Nedan syns den gamla helbomsanläggningen, som antagligen sköttes av lokal vägvakt:

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Hur man gjorde dagen H vet jag inte.

Det fanns ett antal timmar före och efter själva omställningstidpunkten när endast absolut nödvändig vägtrafik fick förekomma, och alla trafikmärken och signalanordningar skulle betraktas som opålitliga. T ex ställde man redan på lördagen om pilar på trafikdelarmärken att peka åt höger, och ljussignaler för vänstertrafik slopades samtidigt som de nya signalerna för högertrafik avtäcktes och tändes. Gissningsvis kunde järnvägen i viss omfattning göra på samma sätt, och flytta över en del halvbommar till redan förberedda stativ på höger sida.

Kryssmärken, ljussignaler mot vägen mm hade till stor del dubblerats under månaderna före dagen H, och sedan kunde man successivt plocka ner anordningarna på vänster sida (ofta var det kryssmärken och signaler av gammal typ som fått förlängt liv fram till omläggningen). Kanske tillämpades samma princip för halvbommar, men med skillnaden att högra bommen var inaktiv och övertäckt fram tills lördag eftermiddag - söndag förmiddag 2 - 3 september

Kan det möjligen ha funnits dispens för att redan veckorna före omläggningen flytta över halvbommar från vänster till höger vid smala vägar med lite trafik?

Jag kan tänka mig att SJ-nytt under 1967 kan ha haft en artikel i frågan


Hela tråden: