Tidsbrist för BJs i Herrljunga (Fotografier/bildfrågor)

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Wednesday, May 28, 2008, 11:20 (5810 dagar sedan) @ HP

VSB var väl också avstängd i cirka 30 minuter för brand i banvallen på lördagskvällen?
//Undrar P-Å Lampemo


Var det tåget som hade tänt? Hade BJs ånglok som draglok på ett tjänstetåg, dagen innan ett viktigt arrangemang, när det är snustorrt och eldningsförbud ute?

Mvh Henrik Reuterdahl


Ja det var tåget som hade tänt, BJs hade ånglok som draglok och hade el/diesel-loken bakom det och lyckades sätta brand på banvallen, enligt rykten.

Mvh
Sara Persson


Det var alltså en ganska stor risk BJs tog här. Ett tjänstetåg "måste" ju inte ha ånglok i spetsen, när det dessutom finns andra lok med, medan resandetågen dagen efter däremot "förväntas ha ånglok". Genom denna körning, och tändningen, är ju risken rätt stor att BV, räddningstjänst och andra järnvägsföretag påverkar följande dags arrangemang och resandetågen då redan från början blir utan ånglok.

Anledningen att jag hugger lite på detta, är att det finns en risk att inte bara BJs drabbas. Vi måste alla vara försiktiga med att använda ånglok när det är torrt ute. För varje gång det tänder på BV-spår så finns en risk att snaran dras åt från både BV och andra järnvägsföretag: "Ska ånglok verkligen tillåtas sommartid, de ställer bara till problem, osv". Helst vill vi nog undvika en sådan diskussion, men det ställer också krav på hur vi själva agerar när det är torrt.

Det här betyder inte att jag vill inte slå mig för bröstet. Jag har själv varit nervös många gånger när jag höll på med NJ och ånglok, och jag har själv varit inblandad flera gånger när ånglok tänt på. Senast 3-4 maj var ju frågan inom SJVM om vi verkligen skulle ge oss ut med ånglok över Hallandsås, men en löpande dialog med räddningstjänsten samt 40 mm regn på torsdagen gjorde det möjligt. Från SJVM sida var vi helt inne på ett antal åtgärder om det skulle vara torrt.

Mvh Henrik Reuterdahl

Jag vill påstå att man till viss del var medvetna om brandrisken efter lördagens missöde. När första ångtåget på söndagen kom in till stall för vändning, kolning m.m så tänkte lokps försöka dra asklådan på BJ B3 130. Men tyvärr den snåla tiden i Herrljunga medgav aldrig detta. Det känns som tidsbristen för ångloken vid respektive ändstation var den bidragande orsaken för en del av problemen.

Mitt råd till BJs är att ta till mer tid för dessa moment vad gäller ångloken. Hellre det, än att i slutändan tvingas ställa in tågen vid dylikt arrangemang.

Mvh Per-Åke Lampemo


Hela tråden: