Spår 22 i Brösarp? (Signaler/säkerhet)

av Lennart Fransson, Wednesday, January 26, 2011, 17:35 (4832 dagar sedan) @ Erik Andersson

Spår 22, är det alltså en del av linjen norrut? Visste inte att det fanns en stoppbock uppsatt på linjen norr om Brösarp. När tillkom denna?

Har det aldrig funnits planer/idéer om att ha dressintrafik på kvarvarande sträckan norrut från Brösarp?


Spår 22 är benämningen på de gamla linjen norrut från Brösarp. Eftersom det är ett sidospår anses hela spåret ligga inom Brösarps stations gränser (Även om spåret fortsätter förbi den numera slopade infartssignalen).

Angående stoppbocken längst i norr är det lite överkurs att säga att den är uppsatt. Den är snarare ditställd utan att vara monterad. Jag skulle gissa att den har kommit dit någon gång under första halvan av 2000-talet (decenniet alltså...) Någon gång mellan 2002, när jag har för mig att spåret revs och 2007 när jag garanterat vet att den fanns där.

Spåret norr om vägkorsningen Brostorp revs av OBJ under september-november 2005.


Vid lämpligt tillfälle kommer den säkert att monteras, men av förhoppniningsvis förståeliga själ har jag valt att prioritera lite andra saker som ger mer nytta och bättre publik miljö.

Användningen av spåret är också ett spännande diskussionsämne med ungefär lika många åsikter som debattörer. Visst finns det säkert dem som är inne på dressinkörning, men det finns i så fall betydligt intressantare och vackrare sträckor att trampa längs vår bana. Spår 22 går i princip bara genom skogen.

I dagsläget används spåret för uppställning några avställda fordon (Grusvagnar, Spårrensare, Tankvagn och Postvagn om jag minns rätt). Sträckan bortanför vagnuppställningsplatsen är rejält igenvuxen. På sträckan norr om bron är så vitt jag vet inte en enda slipers bytt under SkJ-tiden, så överlag är slipersbeståndet där dåligt. Även bron börjar snart skrika efter nya slipers. Med lite tur kanske den kan få sig en behövlig renovering inom ett par år.

Det har funnits många tankar om vad som ska göras med sträckan, men den gemensamma nämnaren är väl att man först måste göra något åt bron, som blivit påkörd av en stridsvagn på 70-talet (?).
Vissa har tyckt att vi ska försöka anlägga någon "over flow"-parkering någonstans längs sträckan och köra anslutande rälsbusspendel vid stora evenemang. En annan spektakulär vision har varit att bygga treskenspår för 1067 att kunna visa upp 1067-i trafik i Sverige. Mer realistiska planer har varit att bygga vagnhall på banan, eller bara rusta upp den för att använda som "prova på att spaka ångloks-spår" under evenemang.
Inga av dessa mer eller mindre realistiska idéer har det beslutats om, och en större upprustning av sträckan ligger i princip längst ner på banavdelningens planeringslista så det är lååångt fram i tiden vi snackar om. Däremot är ambitionen från min sida att vi ska hålla sträckan trafikabel.

Hälsningar Erik, Banmästare SkJ


Hela tråden: