Historik och tekniska data smalspåriga godsvagnar (Fordon: vagnar)

av Peter Sjöquist, Friday, January 28, 2011, 23:44 (4835 dagar sedan)

Hej,

jag har i ett - som det heter - svagt ögonblick till ett par modellbyggarintresserade föreningsmedlemmar i FSVV utlovat att tota ihop info om de äldre flakvagnar samt de tre spårrensare som finns på smalspåret Hultsfred-Åseda och tillhör EH Trä resp FSVV (föreningen Smalspåret).

Utöver EH Trä:s och FSVV:s vagnlistor och en gammal lista som jag gjorde för dåvarande SMAB nån gång på nittitalet vet jag att jag en gång i tiden fick mejl från någon av ärade skribenterna här om diverse data. Hur som helst så blir jag inte klok på årtal, bakgrund, litteror etc, för något har blivit knas. Vagnar utan lämmar har O-littera och tvärtom har NN t.ex.

Nåväl, jag ger upp på de gamla uppgifterna, det kan spöka en gammal excelfil med pajad sortering och ber ärade forumkollegor om initerad hjälp. Det vore också kul med observationer, historier, kanske bilder och tips om ritningar när jag nu ändå frågar! Allehanda tekniska data om vagnarna är också kul!

Det rör sig om följande nummer (de två G-finkorna får hänga med oxå)
310011 Gp
310021 Gp
320232
320992
321345
322559
323084
323781 (någon lista påstår ...761 och det är för mkt snö för att gå och kolla)
323855
323906

samt spårrensarna bgv
798
799
843

Så småningom ska det också bli en fordonsförteckning utlagd över de fordon som SH disponerar och tänkt framtid för respektive, men det dröjer ett tag än.

Stort tack på förhand.

Peter Sjöquist


Hela tråden: