Skånska vägskydd: Vitaby (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving @, tisdag, februari 01, 2011, 22:05 (2508 dagar sedan)

Vitaby på sträckan Brösarp - Gärsnäs var enligt SJK-boken "Järnvägsdata" station t o m 1971. Stationspersonalen manövrerade en vägskyddsanläggning ca 250 meter norr om stationshuset. Det vill säga, i varje fall i november 1957, när SJ tog de tre första bilderna nedan, sköttes bommarna manuellt.

[image]

På främre fällbomsstativet ovan finns en mekanisk ringklocka. Bakom stativet, men betydligt närmare spåret, står en vridlykta med bomsignalskärm.

[image]

[image]

[image]

På bilden ovan ser vi antagligen fällbomsvindspelet, till vänster om T-semaforen som är föremål för den slutgiltiga fällningen. Bilden kan eventuellt vara tagen 1953.

Som ersättare för T-semaforen kom en centrallåsanläggning med ljussignaler.

[image]

Ovan syns manöverapparaten och nedan får vi tillfälle att titta in i skåpet. Robusta reläer!

[image]


Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum